• Show this post
    Moi!

Mitenkäs tähän nyt pitäisi suhtautua? Käyttäjä Snap Records (3):n alle, vaikka julkaisussa itsessään ainoa viittaus Snap Recordsiin on kataumero SNAPCD-xx.

Esimerkiksi näissä ei ole mitään viittausta Snap Recordsiin:
    Jaakko Teppo - Parhaat Tarinat

Tässä taas on Snap Records levyssä, eli sinänsä varmaan ok, mutta pitäisikö Jaakko Teppo - Onnen Kerjäläinen

j.

• Show this post
    Label = Levymerkki = Logo.
    Mielestäni ainakaan Label ei voi olla jotain mitä ei ole mainittu missään muualla kuin kataumerossa.
    En nyt jaksa muistella ja selvittää miten nuo Snap Recordsin ja Poptorin yhteydet menee, mutta vaikka kataumerointiin olisi jossain vaiheessa tuo SNAPCD lisätty, niin labelina, eli levymerkkinä pysyy se mikä logo julkaisusta löytyy.

Tuossa Onnen Kerjäläisessä laittaisin labeliksi sekä Poptorin, että Snap Recordsin, koska siitä molemmat logot löytyvät.

• Marana edited over 7 years ago
    VoittoAnkka
    Mitenkäs tähän nyt pitäisi suhtautua? Käyttäjä Marana on lähtenyt päivittämään Poptori:n julkaisuja Snap Records (3):n alle, vaikka julkaisussa itsessään ainoa viittaus Snap Recordsiin on kataumero SNAPCD-xx.

Snap Records (3) on nimenomaan Poptorin oma labeli. Toki, näin jälkikäteen ajatellen, Poptorin olisi voinut jättää toiseksi labeliksi, mutta onko Poptori itsessään missään vaiheessa toiminut labelinä Poptori nimellä...
    Kataumerosta sen verran, että esimerkiksi Club Tools.

VoittoAnkka
    Tässä taas on Snap Records levyssä, eli sinänsä varmaan ok, mutta pitäisikö Poptori Oy olla sitten ainakin levy-yhtiönä?

Poptori Oy:n toki voisi lisätä levy-yhtiönä (Record Company) kaikkiin Poptorin julkaisuihin, se kun nyt on ainakin varmasti paikkansa pitävä tieto.

• Aarniokotka edited over 7 years ago
    Marana
    Snap Records (3) on nimenomaan Poptorin oma labeli.

Täällä on listattu että Poptori Oy levy-yhtion levymerkkejä.

• Show this post
    Aarniokotka
    Täällä on listattu että Poptori ja Snap Records (3) olisivat Poptori Oy levy-yhtion levymerkkejä.

Luonnollisesti tarkoitin, että Poptori Oy:n labeli. Mutta onko mitään varmaa tietoa, onko Poptori nimellä ollut koskaan varsinaista labelia? Vai onko "Poptori"-nimike ja logo aina viitannut Poptori Oy:hyn?

Tsekkailin muutamia Poptorin julkaisuja ja mulle alkaa vahvistumaan käsitys, että Poptori ei tosiaan ole koskaan toiminut itse labelina. Vaan esim. Snap Records (3) (SNAPCDxxxx).
    50180962-muodossa (Elap Music A/S alaisia julkaisuja.
    11535-2 (A Play Collection alaisia.
    Ja että Poptori (Poptori Oy) on ainoastaan toiminut levyn valmistuttajana.
    Sen olen Discgosia käyttäessä oppinut, että tuo (P) yleensä/usein viittaa julkaisevaan labeliin (tai julkaisevan labelin omistavaan levy-yhtiöön). Toki ei se täysin 100%:sta varmaankaan ole..

• Show this post
    Aarniokotka
    Label = Levymerkki = Logo.

Joo, tämä on ollu sääntönä aika pitkään. Eikä oo mitään väliä onko logo oikea levymerkki vai ei, vaan periaatteessa kaikki levyn julkasuun liittyvät logot vaan kylmästi labeliksi. Esim. BMG Finland Oyn kauppanimi, mutta Discogsissa sillä on oma sivu.

En itekään välttämättä ko. logiikasta tykkää, mutta se taistelu on käyty ja hävitty kauan sitten. Aina joskus siitä jaksan ohimennen purnata, mutta tuskin tuo käytäntö muuttuu... :P

Aarniokotka
    Mielestäni ainakaan Label ei voi olla jotain mitä ei ole mainittu missään muualla kuin kataumerossa.

Asiasta on ollu muistaakseni jotain keskustelua, mutta en nyt tähän hätään löytäny mitään. RSG §4.4.1:n mukaan logottomissa julkaisuissa saa ottaa labelin kataumerosta, mutta mulla on semmonen mielikuva ettei samaa saa tehdä, jos levyssä on jokin logo. Monestihan levymerkit tulee ja menee, mutta aina ei kataumeroa vaihdeta.

• Show this post
    auboisdormant
    Asiasta on ollu muistaakseni jotain keskustelua, mutta en nyt tähän hätään löytäny mitään. RSG §4.4.1:n mukaan logottomissa julkaisuissa saa ottaa labelin kataumerosta, mutta mulla on semmonen mielikuva ettei samaa saa tehdä, jos levyssä on jokin logo. Monestihan levymerkit tulee ja menee, mutta aina ei kataumeroa vaihdeta.

Tämä mullakin tässä mielessä oli. Jostakin olen tämän lukenut, mutta just nyt en mitään löytänyt. Mutta mun mielestäni juuri tähän perustuen nuo muutokset eivät ole oikein. Jos levyssä on vain Poptorin logo, niin silloin label = Poptori, vaikka kataumero olisikin SNAPCD-xx.

Eikä oikea ratkaisu ole edes se, että siellä olisi molemmat.

j.

• Show this post
    VoittoAnkka
    mirvaAsiasta on ollu muistaakseni jotain keskustelua, mutta en nyt tähän hätään löytäny mitään. RSG §4.4.1:n mukaan logottomissa julkaisuissa saa ottaa labelin kataumerosta, mutta mulla on semmonen mielikuva ettei samaa saa tehdä, jos levyssä on jokin logo. Monestihan levymerkit tulee ja menee, mutta aina ei kataumeroa vaihdeta.

Tämä mullakin tässä mielessä oli. Jostakin olen tämän lukenut, mutta just nyt en mitään löytänyt. Mutta mun mielestäni juuri tähän perustuen nuo muutokset eivät ole oikein. Jos levyssä on vain Poptorin logo, niin silloin label = Poptori, vaikka kataumero olisikin SNAPCD-xx.

Eikä oikea ratkaisu ole edes se, että siellä olisi molemmat.

j.

https://poptori.com/faq.php
    Kysyppä tuolta.

• Show this post
    Mistä lähtien Poptori on ollu kiinnostunu Discogsin säännöistä, tai sanellu miten me asioita täällä tehdään? ;-)

Enivei, Discogsin määritelmä labelista on Discogsin oma määritelmä. Vaikka useimmat labelit on levymerkkejä, on siellä seassa paljon muitakin brändejä.

• Show this post
    auboisdormant
    Mistä lähtien Poptori on ollu kiinnostunu Discogsin säännöistä, tai sanellu miten me asioita täällä tehdään?

No sieltä saattaisi selvitä, mikä asian oikea laita.. ;P

auboisdormant
    Enivei, Discogsin määritelmä labelista on Discogsin oma määritelmä.

Valitettavan monta vastaavaa sääntöä täällä tuntuu olevan...

• Show this post
    Marana
    Mikähän tässä on label? (Ferry Corsten - Hello World) :D
    https://img.discogs.sitioby.com/csM54-VjlmsBQ-XltZmq2eU4kI4=/fit-in/600x533/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-8265262-1458248785-2703.jpeg.jpg

12 logoa = 12 labelia :P
    Eihän se voi noin mennä. Ei siinä oo mitään järjen häivää..

Tuossa tapauksessa levymerkit (label) on juuri niinkuin listattu (Flashover Recordings, Sony Music ja Prologic) - nuo muut 9 logoa näyttää olevan sponsoreita ja muuta vastaavaa.
    Poptorin tapauksessa Poptori on selvästi label silloin kun niiden logo on listattu julkaisulla - erityisesti jos ei muuta levymerkkejä ole merkitty julkaisuun.

kai81
    Tuossa tapauksessa levymerkit (label) on juuri niinkuin listattu

Mutta millä perusteella? (Jos: LOGO = LABEL)

kai81
    Poptorin tapauksessa Poptori on selvästi label silloin kun niiden logo on listattu julkaisulla

Näissä Poptoreissa Snap Recordsille on peruste, koska SNAPCD-XXX on Snap Recordsin katalooginumero. (Ja Snap Records on Poptorin ala-label)

• Show this post
    kai81
    (Flashover Recordings, Sony Music ja Prologic)

Vakavasti ottaen, mitenkäs tuo Black Holen logo? Se on samassa ryhmässä, kuin nuo 3 listattua labelia. Se nyt ainakin kuuluisi vielä lisätä.

• Show this post
    https://www.discogs.sitioby.com/help/doc/submission-guidelines-release-label-catalog#4.1.2
    4.1.2:
    ...main label (usually the largest brand or logo on the release)...

https://www.discogs.sitioby.com/help/doc/submission-guidelines-release-label-catalog#4.4.1
    4.4.1:
    Before using Not On Label, please check for any catalog number or other markings that could associate a release with a particular label, or labels. Often, white label records can be tied back to a label by the catalog numbers found in the run-out grooves, and some CDs with limited information present might include a label logo, if no catalog number is clearly present.

Ei tuolla guidelineissa ainakaan suoraan mainita, että LABEL = LOGO. Usein kyllä (4.1.2 "usually"), mutta 4.4.1 mukaan taas ensisijaisesti katalooginumero määrittää labelin.

• Show this post
    Marana
    4.4.1 mukaan taas ensisijaisesti katalooginumero määrittää labelin.

Siinä luki myös:
    Before using Not On Label
    , eli ennen kuin päätyy "Not On Label"iin. Voi labelin päätellä kataumerosta.
    Jos logoja kuitenkin löytyy, niin mennään säännön 4.1.2 mukaan.

• Show this post
    Aarniokotka
    , eli ennen kuin päätyy "Not On Label"iin. Voi labelin päätellä kataumerosta.
    Jos logoja kuitenkin löytyy, niin mennään säännön 4.1.2 mukaan.

"...might include a label logo, if no catalog number is clearly present. "

Toi lause kyllä mun mielestä tarkottaa, et cat# on ensisijainen.

• Show this post
    Marana
    Toi lause kyllä mun mielestä tarkottaa, et cat# on ensisijainen.

Eihän siinä nyt olis mitään järkee jos kataumero ois ensisijainen labelin lähde. Tuo koko homma on "Not On Label" -osiossa, joten meidän ei pitäis ees kattoo sinnepäin.

Kattelin vähän tarkemmin nuita levyjä, ja näyttää että Snap Records -logoa ei oo käytetty ollenkaan sitten vuoden 2003. Sen jälkeen levyistä löytyy vain Poptorin logo.

Jos tuo pitää paikkaansa, niin sitten esim.
    Jaakko Teppo - Parhaat Tarinat - reissuessa on pelkkä Poptorin logo

• Show this post
    auboisdormant
    Eihän siinä nyt olis mitään järkee jos kataumero ois ensisijainen labelin lähde.

Emmä tie onko koko label "säännössä" mitään järkeä.. :P

Mut hyvänä esimerkkinä Edelin julkaisut. Siellä label on aina cat#:ssa;
    CON = Control, KON = Kontor, CLU = Club Tools, ERE = Edel Records, EDL = Edel, jne..
    En toki pysty sanomaan, että onko/eikö ole kaikissa julkaisuissa kyseisen labelin logo. Olen kyllä nähny monesti Edel / Edel Records logon, ilman sen labelin logoa, mikä cat#:ssa mainitaan.

• Show this post
    Marana
    Emmä tie onko koko label "säännössä" mitään järkeä.. :P

Se on aika suoraviivainen ja yksinkertanen, ihan tarkoituksella. Se ei ehkä ihan mee aina Discogsin ulkopuolisen maailman mukaisesti, mutta ainakin listaaminen on suhtkoht helppoa.

Marana
    Olen kyllä nähny monesti Edel / Edel Records logon, ilman sen labelin logoa, mikä cat#:ssa mainitaan.

Onhan näitä. Esimerkiksi COL on yleensä Columbian etuliite, mutta joissain maissa Sony ei käytä tuota Columbia-levymerkkiä, syystä tai toisesta. Sen sijasta levyssä saattaa olla CBS/Sonyn, Sony Musicin tai jonkun muun levymerkin logo.

Esimerkkejä:
    Various - Big Band Ballroom (Sony BMG Music Entertainment/EMI)

• Show this post
    Onko tämä keskustelu nyt ymmärrettävä niin, että Marana ei anna periksi, vaan on sitä mieltä, että Snap Records on ihan ok vaihtaa labeliksi kataumeron perusteella, vaikka firmaa ei julkaisussa mainitakaan?

Jos asia on näin, niin pitäisikö noita julkaisuja lähteä itse korjaamaan vai lätkiä Entirely Incorrectia?

j.

• Show this post
    VoittoAnkka
    Onko tämä keskustelu nyt ymmärrettävä niin, että Marana ei anna periksi

No nyt pitää kyllä sanoa, et ei ole kysymys periksi antamisesta/antamattomuudesta, vaan siitä, mitä sanoo Discogsin guidelinesit. Niissä ei sanota, että LABEL = LOGO. Ja tuo toinen kohta vielä tukee sitä, että kataumero on ensisijainen, suhteessa logoon.

Ja toisekseen:
    VoittoAnkka
    vaikka firmaa ei julkaisussa mainitakaan?

Mainitaanhan se nimenomaan kataumerossa.

Eli EI vote nyt olisi joka tapauksessa Discogsin sääntöjen vastaista, koska missään ei sanota, että LOGO = LABEL poikkeuksetta tai että kataumerosta ei saa labelia ottaa.

Pistä kysymys Poptorille, mikä on asian oikea laita, niin ehkä saadaan selville, mikä todellisuudessa se label on.
    Jos itse lähdet vaihtamaan Snap Recordsin takaisin Poptoriin, ni se on oma asiasi. Sanon vain tässä, että olen asiasta eri mieltä, enkä tule votaamaan subeissa puolesta tahi vastaan, ellet asiaa ensin Poptorilta selvitä.
    Poptorin lisääminen toiseksi labeliksi on mun puolesta OK, vaikka olenkin sitä mieltä, että Poptori ei itse ole labelina toiminut.

• Show this post
    Marana - sinä alotit nämä editit, joten sun ois pitäny ottaa asioista selvää ja alottaa keskustelu ENNEN kuin koskit mihinkään. Se ei oo kenenkään muun vastuulla.

Periaatteessa sun pitäis viedä koko asia tuonne Database-foorumiin:

RSG §14.1.2. If you want to do the same type of edit over many releases, post a message in the Database forum stating your intentions. This will ensure your updates are acceptable before you do them, and may help you get votes faster. Link to the discussion on each of your edits, so other voters can read what is discussed.

+ https://www.discogs.sitioby.com/forum/thread/386848

Marana
    Eli EI vote nyt olisi joka tapauksessa Discogsin sääntöjen vastaista

Yllä olevan linkin mukaan:

"General advice when encountering a mass edit lacking in evidence:
    [...]
    * If no response or evidence are provided within a couple of days, it is acceptable to leave a couple of EI votes along with a reminder that there is an open forum thread discussing the concern, and evidence is still lacking.
    [...]
    * If there are no further responses or sufficient evidence at this point, EI votes can be placed on each edit. "

• Show this post
    Seison edelleen oman näkemykseni takana. Snap Recordsin maininta kataumerossa = Snap Records on label, mikä on riittävä todiste asiasta ja "mass edit" siinä tapauksessa sallittu.
    Omien tietojeni ja discogsin sääntöjen ymmärtämykseni mukaan, tuo päätelmä on sääntöjen mukaisesti oikein.

En aio asiaan uhrata enempää aikaa, koska näkemykseni siis edelleen on, että Snap Records on label silloin, kun Poptorin kataumerossa mainitaan SNAP. Mitään asiaa kumoavia todisteita ei ole tullut esiin, muuta kuin tämä näennäinen sääntö (josta en löytänyt mitään varmistusta), että LOGO = LABEL.
    Joten tässä kohtaa pitäisi todistaa, että SNAP- muotoinen kataumero EI ole Snap Recordsin, vaan Poptori "labelin" kataumero. Siitä ei ole todisteita.

Hain forumilta infoa tästä Logo = label aiheesta, löytämättä todisteita ko. "säännön" olemassa olosta, mut löysin mm. tämän Nik:in kommentin, mikä ei ainakaan suoraan tue näkemystä, että Logo olisi aina poikkeuksetta label.
    (kyseinen topic ei jostain syystä auennut, vaan meni aina database-forumin etusivulle)

"Logo = label
    Started by nik over 6 years ago in Database
    I do think that not all logos on releases will be labels. Some releases are plastered with logos! Where the logo is for an entity that has a definite role that isn't 'label', it for sure should be ascribed that role. "
    (huom. "started by" kyseinen kommentti, ei koko topic. jokainen 'logo = label' otsikon hakutulos oli "started by" eri käyttäjä)

No, oli miten oli, tapaus on joka tapauksessa osaltani taputeltu.

• Show this post
    Marana
    Snap Recordsin maininta kataumerossa = Snap Records on label, mikä on riittävä todiste asiasta ja "mass edit" siinä tapauksessa sallittu.

Siitä pitää silti ilmoittaa etukäteen. Mitä luulet että tapahtuis, jos mä päättäsin yksin, että tuo COL-etuliite tarkottaa että label on Columbia, ja tekisin kaikki editit keskustelematta asiasta? Yleensä yhden ihmisen mielipide ei riitä todisteeksi.

Jos et vaivaudu keskustelemaan asiasta tai ottamaan asiasta oikeesti selvää, niin minun puolesta Snap Recordsin saa poistaa label-kentästä jos ei logoa levyssä ole.

Tuo Nikin kommentti koskee muuten levyjä joissa on hirvee määrä logoja. Näissä tapauksissa logoja on vain yksi.

• Show this post
    En tiedä, onko tämä oikea paikka, mutta kysyn kuitenkin:

Jarmo Jylhä ja Erkki Puumalainen, kanttuvei menneen Fonovoxin työntekijät perustivat 1978/1979 Fonomark Oy:n (Silver Blue), josta tuli sitten JP-Musiikki. Kun JP-Musiikki meni nurin, niin Puumalainen (kai?) yksin siirtyi Base Beatiin, joka meni kai sekin nurin, ja sitten perustettiin Snap Records, josta tuli Poptori. Eli tuosta Fonomarkista lähtien ainakin Puumalainen on pyörittänyt omaa levyfirmaansa, sitä ennen oli vissiin palkollisena.

Jos käsitän oikein, niin kuvio meni näin. Pitäisikö ym. firmojen kohdalla mainita jotakin tästä jatkumosta?

Kunhan siis vain kysyn.

You must be logged in to post.