-
Show this post
Odjeci Zaboravljene Diskografske Kuće: Jugoton Sud Americana i Hrvatski Glas u Buenos Airesu
by Dr. Smeđi Šećer
Unutar velike hrvatske dijaspore diljem svijeta, malo je kulturnih inicijativa koje su toliko nepoznate, a istovremeno toliko dirljive kao Jugoton Sud Americana — ugašena diskografska kuća koja je djelovala u Buenos Airesu tijekom 1950-ih i 60-ih godina. Iako danas gotovo zaboravljena, ova je kuća nekada bila jedinstveni kanal za hrvatsku i jugoslavensku popularnu glazbu u Južnoj Americi — projekt koji nije bio motiviran profitom, već osobnom predanošću i kulturnim ponosom.
Jugoton Sud Americana osnovao je Juan Prodan, strojarski inženjer zaljubljen u hrvatsku glazbu i baštinu. Rođen u istarskom selu Prodani, Juan je kao dijete emigrirao u Argentinu 1924. godine. Njegov otac Josip otišao je ranije, a ostatak obitelji mu se uskoro pridružio. Iako je odrastao u Buenos Airesu, Juan je ostao duboko povezan sa svojim hrvatskim korijenima. Sredinom 1950-ih počeo je voditi radijsku emisiju s hrvatskom glazbom na Radiju Antártida (bivši Radio Fénix, emitirala se petkom navečer, u trajanju od sat vremena). Radio Antártida bio je posebno otvoren za novu glazbu i raznolike programske sadržaje (bio je svojevrsni inkubator radijskih ideja). Juanova emisija bila je kulturni most i važna točka okupljanja za hrvatske iseljenike diljem Argentine.
Godine 1955. Juan je otputovao u Jugoslaviju i u Zagrebu, dogovorio licencni ugovor s Jugotonom, tada najvećom državnom izdavačkom kućom. Tako je rođen Jugoton Sud Americana, mala izdavačka kuća sa sjedištem u Buenos Airesu, koja je objavljivala reizdanja jugoslavenskih snimaka za južnoameričko tržište. Projekt je bio potpuno neformalan—nije bilo prodavaonice, ni komercijalnog tima—samo čovjek s ljubavlju prema glazbi i misijom da očuva hrvatsku baštinu u iseljeništvu.
Do danas su poznata samo tri izdanja pod imenom Jugoton Sud Americana:
• Esta Es La Alegre Slovenia (poznata i kao Polke i Valceri Br. 2, Jugoton)
Jugoton Sud Americana – P 2131, vinil LP od 10", 33 RPM
• Zlata Gašperšič – Prišla Je Pomlad / Jesenska
Jugoton Sud Americana – 1869, šelak, 10", 78 RPM
• Vilma Isler i Anica Zubović – Oj, mladi mornari / ?
Jugoton Sud Americana – 1877A, šelak, 10", 78 RPM, 1954
Svi nosači zvuka navode da je glazba licencirana od Jugotona, Jugoslavija, ali su proizvedeni u Argentini! Proces ponovnog otkrića započeo je Petar Pečur, arhivist i knjižničar koji radi u arhivu Croatia Recordsa (nasljednika Jugotona). Tijekom katalogiranja stare građe, pronašao je jedno od izdanja Jugoton Sud Americane i unio ga u bazu Discogs, najveću internetsku diskografsku bazu podataka na svijetu. Taj unos je privukao moju pažnju i odlučio sam saznati više o podrijetlu ove izdavačke kuće.
Jedini trag bila je adresa u Buenos Airesu otisnuta na jednoj etiketi ploče—“sjedište” Jugoton Sud Americane iz 1950-ih. Srećom, imam prijatelja u Tampereu u Finskoj: Tomás Contti (legenda...), Argentinca kojeg sam upoznao godinama ranije u Rijeci putem Couchsurfinga. Tomás je planirao putovanje u Argentinu početkom 2025., i složio se da posjeti navedenu adresu i provjeri sjeća li se još itko Jugoton Sud Americane (nakon jednog neuspješnog pokušaja godinu prije!).
Nakon pažljivog uspostavljanja kontakata i nekoliko krugova građenja povjerenja, Tomás i njegovi poznanici konačno su došli do Mirne Prodan, Juanove kćeri! Budući da je bila premala da bi se sjećala detalja o očevim glazbenim projektima, uputila nas je na Amandu, rođakinju Juanove supruge Amalije (Ljubice), i jednu od rijetkih živućih osoba koje se sjećaju osnutka i početaka Jugoton Sud Americane iz prve ruke.
Amandin život odražava isprepletene priče hrvatske dijaspore. Njezin otac bio je iz Kaštela, kraj Splita. Udala se za mornara iz Dubrovnika koji je 60-ih posjećivao Buenos Aires. On je studirao na Višoj pomorskoj školi u Rijeci i plovio pod zastavom Jugolinije. Godine 1962. preselila se s njim u Jugoslaviju i živjela u Rijeci više od desetljeća. Iako nikad nije do kraja savladala hrvatski, prisjetila se da se tamo osjećala prihvaćeno kao nigdje drugdje. Njezina kći rođena je u Rijeci, a posljednji put je grad posjetila 2004.
Amanda je bila srednjoškolka kada je započela priča Jugoton Sud Americane, i jasno se sjeća Juanova rada: skroman, uglavnom samofinanciran projekt koji je očuvao hrvatsku glazbu i identitet među iseljenicima. Prisjetila se da je Juan puštao glazbu izvođača poput Ive Robića i Tereze Kesovije, te organizirao događanja s hrvatskim narodnim plesovima i nošnjama.
Dodatak: Prijevod posljednjeg paragrafa popratnih bilježaka na izdanju P 2131:
Ova ploča proizvedena je u Argentini s originalnim matricama iz Jugotona, iz Zagreba, Jugoslavija, od strane Jugoton Sud Americana iz Buenos Airesa, koji distribuira i donosi folklornu, klasičnu i popularnu glazbu iz Jugoslavije, ali i međunarodnu; među našim repertoarom nalaze se i djela mađarskih, bečkih, bugarskih, argentinskih skladatelja itd.