• Show this post
    Hej,
    Hur gör ni med försäljning till UK (Storbritannien)?
    Har upptäckt att det blir väldigt höga avgifter från paypal där med skatt, tull etc.
    Är det värt det?
    /Mats

• Show this post
    Paypal-avgiften för dig som säljare är väl procentuellt samma oavsett vilket land du skickar till.

Skatt = moms/VAT hanterar du genom att fylla i IOSS korrekt. Den kostnaden belastar ju köparen, och ligger utöver priset som du satt.

Tull ska det inte vara så länge värdet på varorna är under 135 GBP:
    https://www.gov.uk/goods-sent-from-abroad/tax-and-duty

Huruvida bruttopriset för köparen är "värt det" blir ju upp till honom att avgöra.
    Du får ju din nettobetalning ändå, och den borde bli lika stor oavsett mottagarland. Eller har jag missat något?

• Show this post
    Sålde ett par CD:s för 27 Eur till UK med faktisk frakt på 10 Eur.
    Partneravgiften (till paypal?) blev väldigt hög. Netto till mig 20 Eur efter avdragen frakt.
    Blir väl ung. 25% i avgifter om jag räknat rätt.
    Noterade även att små orders ger lägre netto belopp till UK och USA än andra länder.
    Jaja, får fortsätta att kolla upp detta. Trodde också tidigare att avgiften var samma till alla länder.

• Show this post
    Jo, det kan bli uppåt 25% avgifter som dras från din vinst, men min poäng är att det inte är något specifikt UK-problem, utan att avgifterna är en procentsats dels på priset för skivan, dels procentsats på fraktkostnaden. Land dit frakten är dyr = hög avgift.

• Show this post
    hur fyller man i IOSS i Sverige?

• Show this post
    kawayama
    hur fyller man i IOSS i Sverige?

Jag pratar i nattmössan. Hela konceptet med IOSS är något som EU hittat på. Det är alltså bara relevant för när man importerar grejer till EU, inte åt andra hållet.

You must be logged in to post.